Cikkek

Macska tájékoztató

a macskák gyakoribb fertőző betegségeiről

A védőoltásokról általában

A macskáknak több olyan vírusos betegsége van, ami ellen hatékony oltóanyaggal, vakcinával rendelkezünk. A fiatal állatokat 3 hónapos kor környékén ajánlatos először oltani, de csak többször végrehajtott féregtelenítés után. Azt, hogy melyik macskának milyen oltásokra van szüksége az befolyásolja, hogy az állat csak lakásban tartózkodik, vagy akár csak alkalomszerűen is de kiengedik a szabadba, ahol érintkezhet más macskákkal is.

Féreghajtás – bolhairtás

Ha kölyökmacskát vásárolunk, vagy kapunk kérdezzük meg kapott e korábban féreghajtót. Kérdezzük meg milyen gyógyszert, mikor és hányszor adtak neki. Ez azért fontos mert a férges állatnál a védőoltások nem lesznek hatékonyak. Ezen kívül a macska ( de a kutya ) bélférgei az emberre, különösen a gyerekekre is komoly veszélyt jelentenek. Az első védőoltás előtt a macskákat legalább kétszer, de inkább háromszor féregteleníteni kell.

A féreghajtással és a bolhairtással kapcsolatban kérjen tanácsot tőlünk.

Macskák fertőző gyomor és bélgyulladása ( „ macskavész „ )

Vírusos fertőző betegség, ami leggyakrabban a fiatal macskákat betegíti meg, de az oltatlan felnőtt állatok is megbetegedhetnek. A betegség gyakran olyan gyors lefolyású, hogy a macskák már a betegség tüneteinek kifejlődése előtt elhullanak. A betegség tünetei a nagyon magas láz, nyálzás, híg, esetleg véres széklet és a következményes kiszáradás.

Védekezés: megelőző védőoltás ( aktív immunizálás )

Gyógykezelés: mielőbbi szakszerű állatkórházi ellátás,

Macskák fertőző légzőszervi megbetegedése

Macskanáthának is nevezett vírusos fertőző betegség. Eleinte a macska csak tüsszög, orrfolyása van, de az étvágy eleinte jó. Ha az állat a korai stádiumban nincs kezelve hamarosan a kialakuló szövődmények jelentkeznek: súlyos tüdőgyulladás, ami sokszor nagyon nehezen gyógyítható, az állatnak folyik az orra, a nyála és rohamosan soványodik.

Védekezés: megelőző védőoltás ( aktív immunizálás )

Gyógykezelés: mielőbbi, szakszerű állatkórházi ellátás

Macskaleucosis

Vírusos eredetű fertőző betegség, amely főleg tenyészetekben okoz komoly veszteséget, minden olyan macskára is veszélyes amelyik más macskákkal érintkezhet. A vírus jelentősen csökkenti a megfertőzött állat ellenálló-képességét és így egyéb betegségek súlyosbodását is elősegíti. A betegség tünetei között a leggyakoribbak a testszerte megnagyobbodó nyirokcsomók, amelyek lehetnek a bőr alatt, de a hasüregben, a bélen és a májban is.

A betegség gyógyíthatatlan.

Védekezés: megelőző védőoltás ( aktív immunizálás )

Gyógykezelés: nem lehetséges !!!!!

Macskák fertőző hashártyagyulladása ( FIP )

Vírusos fertőző betegség, ami orrváladékkal, nyállal terjed közvetlen érintkezéssel, vagy ragályfogó tárgyakkal ( pl. cipő ) . A macskaleucosissal fertőzött állatokban a betegség súlyosabb formában jelentkezik és gyorsabb lefolyású, mint más állatokban. A betegség tünetei nem jellemzőek és nem feltűnőek ezért az állatok általában csak a betegség előrehaladott stádiumában kerülnek orvoshoz. A korai szakaszban felismert betegségnél is csak tüneti kezelés alkalmazható, amivel az állat élete valamivel meghosszabbítható.

A betegséget meggyógyítani nem lehet!!!!!!!

Védekezés: megelőző védőoltás ( aktív immunizálás )

Gyógykezelés: csak tüneti, az állatot nem lehet meggyógyítani!!!!!

Veszettség

Vírusos, mindig halálos kimenetelű fertőző betegség, ami emberre is nagyon veszélyes.

Veszettség elleni oltás macskáknál nem kötelező, de javasolt minden olyan állatnál amely nem csak szobában tartott és így van módja másik macskával, esetleg még vadon élő állatokkal is találkozni. Az oltás akkor is indokolt, ha a macska csak ritkán pl. nyaralás alkalmával jár ki a szabadba.

Védekezés: megelőző védőoltás ( aktív immunizálás )

Gyógykezelés: nem lehetséges – a betegség mindig halálos !!!! - de nem is megengedett !!!

OLTÁSOK JAVASOLT IDŐPONTJAI

1.oltás 12 hetes korban kombinált 1. ( macskavész-macskanátha-veszettség )

2.oltás 14 hetes korban kombinált 2.

3.oltás 16 hetes korban leucosis 1.

4.oltás 18 hetes korban leucosis 2.

5.oltás 20 hetes korban „FIP” 1.

6.oltás 22 hetes korban „FIP” 2.

Évenkénti ismétlő oltások: 1.Kombinált, 2.Macskaleucosis, 3.”FIP”,

Kérjük, hogy további információkért forduljon hozzánk bizalommal

[2008.04.28.]

cica.jpg